Patton telling

Patton is bedoeld voor viertallenwedstrijden met weinig spellen en is een mengvorm van paren- en viertallentelling met een uitslag in Victory Points (VP’s).

Bij een wedstrijd over 4 spellen zijn er in totaal 16 VP’s te verdelen, 8 op basis van viertallentelling en 8 op basis van parentelling.

Allereerst de VP’s op basis van de parentelling; bij 4 spellen zijn er op elk spel 2 VP’s te verdelen. Bij een verschil
van 20 of meer punten, is de uitslag op dat spel 2-0 (bij 0-10 punten verschil is de uitslag op het spel 1-1).
Een voorbeeld: Aan uw tafel biedt u twee schoppen en maakt dat met een overslag voor 140 punten. Aan de andere tafel biedt de tegenpartij met uw kaarten ook twee schoppen en maakt dat precies voor 110 punten. Per saldo 30 punten en dus wint u dat spel met 2-0. Op dezelfde wijze vergelijkt u de overige 3 spellen met elkaar, zodat er een uitslag voor het paren
komt van 8-0, 7-1, 6-2, 5-3 of 4-4.

Vervolgens slaat u dezelfde 4 spellen nogmaals uit met uw nevenpaar, maar dan op viertallenbasis (IMPS). Op het bovenstaande twee schoppenspel wint u dus ook nog een IMP. Ook op de overige drie spellen bepaalt u de IMPscore. Met behulp van een op het uitslagformulier afgedrukte IMPschaal wordt ook de totale IMPscore omgerekend naar een uitslag van 8-0, 7-1, 6-2, 5-3 of 4-4 (bij een verschil van 0-3 IMPS is de uitslag 4-4 en bij 17+ IMPS is de uitslag 8-0).

Stel u wint op basis van de parenscore met 6-2, en op basis van de viertallenscore met 5-3, dan is de einduitslag 11-5. Het lijkt ingewikkeld, maar in de praktijk valt het allemaal erg mee.
Speltactiek Patton
Om een goed viertallenresultaat te behalen moet men manches en slems bieden en maken. Geen contract in de waagschaal stellen, dus ‘safety first’, dit lijkt op viertallentactiek.
Het is de kunst om deze (strijdige) aspecten samen te voegen tot een winnende combinatie.

Reageren is niet mogelijk